Naar de vulkaan

8 augustus 2019 - La Fortuna, Costa Rica

Zaterdag 3 augustus

We zitten in het regenwoud in het regenseizoen. De hele nacht klettert de regen op het dak van ons pipo de clown huisje en horen we het donderen. Na het ontbijt vertrekken we. We moeten een uur door de regen en af en toe een donder varen. We hebben een boot met een provisorisch dak, maar de zijkanten zijn open. We krijgen vuilniszakken voor om onze rugzakken en een poncho om aan te doen. De “kapitein” is niet heel vrolijk en ook niet heel snel. We worden steeds ingehaald door andere bootjes waardoor we vele golven krijgen. De motor hapert af en toe. Het groen van de jungle is door de regen groener dan groen. We zijn blij als we weer heelhuids op het vaste land zijn.

We gaan nu naar het binnenland in naar la Fortuna. Een dorpje in de jungle. Eigenlijk is heel Costa Rica een jungle. Dit dorpje ligt naast de actieve vulkaan Arenal die in 2000 voor het laatst een grote uitbarsting had. Arenal heeft een hoogte van 1633 meter en het topje bevindt zich daardoor vaak in de wolken. Helaas mag je Arenal niet beklimmen.

Onderweg is het prachtig. We rijden door kleine dorpjes en kleine stadjes. Costa Rica is absoluut geen arm land. Het is opvallend hoe simpel de huisjes zijn. Allemaal kleine huisjes, veel bontgekleurd, met een dak van golfplaten. Kleine scholen met steevast een voetbalveldje ernaast. De auto’s zijn oud. De bussen zijn oud. De grote vrachtwagens Amerikaans. Je ziet dan ook veel garagebedrijven. De supermarkten zijn klein en simpel. De boodschappenkarretjes zijn klein. De mensen hebben hier niet veel nodig. Onderweg zijn er veel restaurantjes, waar maar weinig mensen zitten. Alles ziet er oud, simpel uit. Opvallend is ook dat er geen zwerfafval ligt. Overal waar je kijkt zie je groen. We zien mangoplantages, houtbedrijven, bruggen en watervalletjes. Bij de bananenplatages lopen de mannen met grote kapmessen op straat. Deze wil je liever niet in het donker tegenkomen.

Het hotel in Fortuna is wat groter en daardoor wat onpersoonlijker. De kamer is netjes en het zwembad en de bubbelbaden zijn heerlijk.

Door de vulkaan zijn er in de omgeving veel natuurlijke hotsprings. De meeste zijn in bezit genomen door hotels. Hier kan je een dagdeel verblijven voor 100 dollar per persoon. Er is 1 openbare hotspring. We besluiten om daar naartoe te gaan. Het is zaterdag. De locals komen hier ook baden, dus het is lekker druk. Het water is heerlijk warm.

We doen nog even een paar boodschappen, waarbij een jongetje van een jaar of 7 met een kapmes voor ons de bananen van de tros snijdt 😳🍌

1. Cisca:
    9 augustus 2019
    Zoo, jullie zitten er echt middenin. Zo maak je het land wel echt mee.