Snorkelen

5 augustus 2018 - Nilaveli, Sri Lanka

Zondag 5 augustus

Vandaag een keer uitgeslapen. Om 13.30 uur kwam de boot ons ophalen. Ze zijn hier altijd keurig op tijd. Zwemvesten aan en op weg naar Pigeon Island. Onderweg halen we nog een paar weggewaaide ballen uit het water. Binnen 10 minuten zijn we er. We krijgen een snorkeluitrusting en dan moeten we gelijk aan achter de instructeur aanzwemmen. Al snel komen we een haai tegen. Haai haai en dag John. Ik krijg een slok zeewater binnen en besluit in het begin een beetje te oefenen. Tim gaat met de instructeur mee die waarschijnlijk blij is dat hij ons kwijt is. In de baai zien we leuke gekleurde visjes, geel en blauw, inktvissen en kleine haaitjes.

Tim heeft meer geluk en ziet grotere vissen en zelfs een haai van 3 meter. De instructeur en Tim zwemmen achter de haai aan, maar de haai lijkt bang te zijn en zwemt snel weg. Met de go-pro heeft hij het gefilmd, hij heeft het dus echt niet verzonnen.

Aan de andere kant van het eiland is er ook nog een baai waar je soms schildpadden kan zien. De srilanka bevolking heeft ook vakantie, er zijn een heleboel gezinnen. We voelen ons enorm bekeken en in onze bikini voelen we ons nu wel erg bloot. De srilankeze vrouwen houden allemaal hun jurk aan in het water. We doen maar net of we het gesis en de ‘where do you come from?’ niet horen en zwemmen snel door. Gelukkig kunnen die mannen niet goed zwemmen 😉.

Om half 4 moet iedereen het eiland weer verlaten hebben, de vissen hebben dan weer rust.

Terug worden we op het strand verwelkomt door onze tandloze (op 3 tanden na, die op een soort slagtanden lijken) ober met koude glazen verse lime juice. Heerlijk.

We eten snel want we moeten alweer naar de volgende hotspot. Het fort Frederick in Tricomalee. Het fort ligt op een landstrook in de Indische oceaan en is in handen geweest van de Portugezen, de Nederlanders, de Fransen en de Britten. Tegenwoordig is het (eindelijk) van Sri Lanka. Aan het eind is een tempel van de hindoes. De beelden in de tempel zijn apart, kleurrijk, maar ook een soort van ‘kinderachtig’/nep gemaakt. Maar het zal onze onwetendheid wel zijn. De hindoes zullen ook niks van de ,voor ons bekende engelen, snappen.

Er zijn een paar marktkraampjes waar allemaal zooi te koop is. Robin is blij dat ze eindelijk kan shoppen en koopt een heleboel geknoopte touwtjes/armbandjes van € 0,05 / stuk.

Het uitzicht op het fort is prachtig.

1 van de tuktuk chauffeur (in een tuktuk kunnen 2 Europeanen of 6 srilankezen)  is dit keer erg vreemd. Hij vertelt dat hij toeristen met drank aangeeft bij de politie, doet tussendoor boodschappen. De omgeving is onguurder dan eerder. Hij brengt ons naar nog een andere tempel. Deze tempel heeft wel wat weg van de fata morgana in de Efteling) en wil ons naar nog een tempel brengen, maar de andere tuktuk chauffeur geven we heel duidelijk de opdracht dat we terug naar het hotel willen. Gelukkig gaat dat goed.

Terug in ons strandhuisje worden we weer zeer gastvrij ontvangen. Er wordt van alles gedaan om onze favoriete tafel vrij te krijgen. De honden en het poesje van de eigenaar kennen ons nog van gisteren en komen weer lekker schooien.

Nu zitten we weer op ons houten balkonnetje te relaxen en te luisteren naar de golven. Ik ga nog heel vaak aan dit mooie plekje terugdenken ❤️

1. Miep:
    6 augustus 2018
    Leuk dat snorkelen zijn benieuwd naar Tims haaien ervaring.dikke kuitenvan ytempelbezoek?
    Lekker genieten op terras met een drankje grt John en miep