Treinen staken

10 augustus 2018 - Ella, Sri Lanka

Vrijdag 10 augustus

Vandaag weer vroeg op. Snel ontbijten en dan kijken of de trein rijdt. We krijgen van het hotel nog een goodiebag mee, waar later een lunch in blijkt te zitten. Echt aan alles is gedacht in dit hotel. Het hotelbusje brengt ons met 2 man naar het station. Helaas de hekken van het station zijn nog steeds dicht. De treinen rijden ook vandaag niet. Echt enorm balen. We hadden zo graag de mooiste treinreis van de wereld willen beleven. We moeten over op plan B. De chauffeur van het hotel brengt ons naar de volgende bestemming. De man die meerijdt blijkt onze gids te zijn. Hij spreekt iets beter Engels dan de chauffeur en kan ons van alles vertellen. Ik ben degene die het slechtste Engels spreekt. Mijn grammatica is dramatisch. Robin probeert af en toe mij nog iets bij te leren. Maar ik ben het meest nieuwsgierig en praat vrolijk door met de mannen. Door het accent van de Chauffeur is niet alles te begrijpen maar toch worden we weer wat wijzer over het leven in Sri Lanka. De autorit door de bergen is werkelijk prachtig ondanks de regen en de flinke bewolking. Onderweg stoppen we bij een viewpoint, bij een enorme waterval en bij een oude fabriek waar  nog (bijna handmatig) thee wordt gemaakt. We krijgen een rondleiding. Het is erg leuk om te zien.

We rijden eindeloos door de bergen en theevelden. Het is hier zo mooi.

Als we bij het stadje Nuwara Eliya aankomen, lijkt het of we in Engeland zijn beland. Het is hier compleet anders dan wat we eerder hebben gezien. Mooie gebouwen, een prachtig postkantoor, een golfban, een aangelegd meer met waterfietsen en bootjes, aangelegde tuinen, een renbaan, heleboel paarden en zeer ingenieus aangelegde landbouw “akkertjes” op de bergen. Wat een contrast met het Noorden.

We vervolgen onze rit door de groene bergen, langs talloze theeplantages, landbouw en zelfs botanische tuinen.

Als we op de plaats van bestemming aankomen, Ella, vallen de vele toeristen enorm op. Ons hotel is erg simpel en schoon, back to basic dus. Maar het uitzicht is werkelijk prachtig.

We eten en winkelen wat in het erg toeristische Ella en gaan vroeg slapen.

1. Miep:
    11 augustus 2018
    Jammer van de treinreis maar met de auto duurde het waarschijnlijk niet zolang ,en toch ook heel veel gezien.met de privé chauffeur .Mooi uitzicht met al die apen Geniet ervan want de dagen gaan nu wel erg snel Groetjes