Torteguera

1 augustus 2019 - Tortuguero, Costa Rica

Donderdag 1 augustus. Vandaag reizen we verder naar Torteguera. We nemen afscheid van onze mooie villa in de jungle. Wel vreemd dat er nergens bij de recensies op booking.com stond dat er geen warm water was. We spreken nog even met de eigenaar en zei verteld ons dat de zomervakantie van de kinderen van december tot februari is en dat het dan ook hoogseizoen is. Het dorpje waar we nu heen gaan ligt midden in het regenwoud en is alleen bereikbaar met de boot. Maar eerst moeten we een heel eind reizen met de auto. Onderweg rijden we langs de chiquita en Dole plantages. We zien de trossen bananen in de planten/bomen. Om de bananen wordt een zak gedaan om ze te beschermen tegen ongedierte en stof en om ze harder te laten groeien. Er wordt ook veel aan de weg gewerkt, maar wel alles in een heel traag tempo. Het is ook veel te warm hier om hard te werken. Onderweg luisteren we naar de Spaanse muziek op de radio en naar John zijn Hollandse meezingers. Onderweg hebben we niet veel tijd on te stoppen omdat we denken dat we om 13.00 uur de boot moeten halen. Als we aankomen bij het plaatsje waar de boot vertrekt, is het al bekend dat we komen. John Meuldijk met 4 personen staat op meerdere bordjes. We blijken een eigen captain te hebben, die komt naar ons toegesneld. Onze captain gaat pas om 15.00 uur vertrekken, als hij onze teleurgestelde gezichten ziet regelt hij dat we met een reguliere boot meekunnen. Gelukkig. Na ruim een half varen zien we het dorpje Torteguera. Wij varen nog een klein stukje door naar onze accommodatie. Langs het water zijn verscholen achter het groen, allemaal “lodges”. Aan de boten aan de aanlegsteigers kan je de luxe van de lodges inschatten. Omdat John niet heel snel was met boeken had hij niet meer zo veel keus. Onze lodge heeft een kleine aanlegsteiger met kleine bootjes. We worden heel hartelijk ontvangen met heerlijke ananassap. De dames die ons ontvangen blijken nauwelijks Engels te spreken maar The Boss is onderweg. De leukste overnachtingsadressen zijn bij “de locals” Dit keer hebben we een soort pippo de clown huisje.

60DDC091-ADD1-422B-90EB-993A0735D2A2

Een hele kleine veranda met 2 houten stoelen. 1 kamer van ongeveer 4 m2 en een heel klein badkamertje en 1 ventilator. Het is hartstikke heet en de luchtvochtigheid erg hoog. Achterin de tuin blijkt een vliegtuigbaan (tje) te zijn. Daarachter is gelijk het strand.

A1E22C95-D226-444F-BCBF-8C332145229D

Torteguera is voor schildpadden de belangrijkste broedplaats ter wereld. Jaarlijks komen er 30.000 schildpadden op hun eieren in het zand te leggen. Op het strand zie je allemaal sporen en nesten van schildpadden. We hebben nog niet veel gegeten. De gastvrouw heeft nog 4 boterhammen waar ze sandwiches van maakt. We nemen nog even een duikje in het zwembadje, om 4 uur brengt onze gastheer ons naar het dorp, waar we kunnen eten. We vinden een leuk restaurantje waar we lekker kunnen eten. Om 18.30 uur haalt onze gastheer ons weer op. We hadden gedacht dat dit voor zonsondergang zou zijn, wanneer de muggen nog niet actief zijn. Maar helaas was het na zonsondergang zodat we een soort muggendans moesten doen om de muggen te ontwijken.

C08633C6-09D9-4C70-8F05-BDAEDB7454B9

We worden pas over 2 uur weer opgehaald voor de turtle tour, we besluiten even een dutje te doen. Het pipo de clownhuisje is snikheet, de ventilator doet zijn best maar krijgt ons niet koel. Bezweet en onder de Deet, in het zwart gekleed met dichte schoenen aan, stappen we in het bootje voor de turte tour. Op het water is het echt heerlijk. In het dorpje staat Gusto op ons te wachten. Hij is onze zeer slecht Engels sprekende, maar zeer vrolijke, goedlachse, gids. Hij kletst honderduit, maar we begrijpen er niet echt veel van. Met zijn kleine beentjes loopt hij behoorlijk snel door de snikhete jungle. Wij mochten geen telefoons of zaklampen meenemen dus we moeten behoorlijk aanpoten om hem bij te houden en nog enigzins iets te zien. Op een gegeven moment krijgen we blijkbaar toestemming om het strand op te gaan. Vanaf nu mag er alleen nog maar met een rood lichtje geschenen worden. Helaas laat de maan zich deze avond niet zien, waardoor het hartstikke donker is. Dankzij het rode lichtje zien we 2 hele grote schildpadden (circa 1 meter) Ze graven een kuil om eieren te leggen. We mochten echt heel dicht bij komen. De gids duwde gewoon zijn poten opzij zodat we echt de eieren uit de schildpad zagen komen. Als alle eieren eruit zijn bedekt de schildpad het nest weer met zand en gaat weer terug naar de zee. Heel bijzonder om dit allemaal te zien. Er kwam ook nog een schildpad uit de zee, maar we zijn blijkbaar hartstikke nachtblind. Zonder het rode licht zagen we echt bijna niks. De gids vertelde dat de jaguars vaak op jacht gaan naar de schildpadden. Toch wel een eng idee als je daar ‘s nachts op het strand staat. Volgens de gids was het voor ons een lucky day, dat we 2 schildpadden hadden gezien. De gids is erg vrolijk. Hij maakt veel grapjes over krokodillen en slangen en verteld ons dat hij morgen ook onze gids is als we met een kano de lagunes gaan ontdekken. Met de kano?? Hebben wij ook nog iets te beslissen? Blijkbaar niet. Nou ja, eerst maar proberen om te slapen.

1. Cisca:
    7 augustus 2019
    Ja regen hoort erbij daar. Tof verhaal over die nacht-excursie en het eieren leggen. Ik denk dat je niet half weet hoe spannend het was; als je via infra rood camera had kunnen kijken naar wat er om je heen sloop was je je rot geschrokken. Ook maar goed dat je niet kan zien wat er allemaal in het water ronddoolt huuuuhuu horror